Freska ve výstavní síni je opět v plné kráse
Prostor v přízemí velkého paláce, který je dnes využíván jako výstavní síň, zdobí rozsáhlá freska s motivem buquoyského erbu. Vlastně jsou tu erby hned dva, větší a menší, které se vzájemně prolínají. Štíty erbů jsou neseny dvěma štítonoši v podobě bájných grifů, kolem štítů se vine řetěz řádové dekorace řádu Zlatého rouna, jež nositeli byli někteří členové rodu Buquoyů. Na stejný řád upomíná beránčí kůže zavěšená pod menším erbem. Neumíme dnes rozhodnout, zda tato zajímavá kompozice dvou prolínajících se erbů vznikla postupně či najednou, problematická je i datace celého díla. Jisté je, že po roce 1945 byla tato část hradu využívána jako sklad hnojiv nebo garáže a při té příležitosti byla zničena spodní část této nástěnné malby. Restaurování se freska dočkala na počátku devadesátých let dvacátého století, nicméně problémy s vlhkostí, především s prostupy solí způsobovaly další degradaci fresky. Proto bylo přistoupeno k dalšímu restaurování.
Ze všeho nejdříve bylo třeba zajistit, aby v prostoru panovalo po celý rok vhodné mikroklima. Toho lze dosáhnout regulací teploty a vlhkosti. Dále bylo nutné povrch kamenného zdiva pod freskou co nejvíce zbavit solí, které se zde hojně nahromadily, během restaurování by se daly do pohybu a dál by škodily. Proto byla aplikována takzvaná obětovaná omítka, tedy hubená vápenná vrstva, která do sebe během několika měsíců natáhla množství solí a následně byla i s nimi odstraněna, aby mohla být provedena omítka finální.
Restaurátorská zpráva konstatovala: „Základní malba a barevnost je provedena freskou. Dokončení je malované technikou secco, pojítko je degradované, malba zpráškovatěla a z větší části je již opadaná. Povrch malby je znečištěn prachovými depozity, uvolňujícími se trhlinou mezi stěnou a klenbou. Povrch celé malby je znečištěn cementovým špricem. V ploše jsou četné hrubé cementové tmely a svislé trhliny.“
Navržen a realizován byl následující postup: „Do nové omítky byl zatřen vápenný pačok a tím upraven hrubší povrch omítky a její kolorit. Trhlina mezi stěnou a klenbou byla vytmelena tak, aby se zabránilo spadu prachových depozitů z prostoru nad klenbou. Defekty omítky byly vytmeleny a mechanicky byly odstraněny stříkance cementového špricu. Prachové depozity byly očištěny pomocí jemných štětců. K retuši, byla v závislosti na vlhkosti omítky, použitá akrylová barva. Rozdílná intenzita barevnosti levé a pravé strany erbu i gryfů byla korigována.“
Freska je k vidění během kulturních akcí, svatebních obřadů v sousední obřadní síni a v příští sezóně během výstav.